Kontakt

Przedszkole Sióstr Sercanek,
ul. Grunwaldzka 20,
Biecz 38-340
e-mail: przedszkole.biecz@sercanki.org.pl

tel. +48 885 559 554

Informujemy, iż Administratorem danych naszej strony internetowej www.przedszkole-biecz.sercanki.org.pl jest Niepubliczne Przedszkole Sióstr Sercanek z siedzibą w Bieczu, ul. Grunwaldzka 20.

Państwa dane przetwarzane będę w celu udzielenia odpowiedzi na zadane pytania oraz realizacji celów związanych z prowadzeniem strony internetowej. Dane osobowe przechowywane będą przez Administratora przez okres 1 roku.

Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania. Posiadają Państwo także prawo do uzyskania kopii danych i ich przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych na potrzeby marketingu bezpośredniego lub profilowanie przez Administratora Państwa danych osobowych.

Sprzeciw mogą Państwo zgłosić w dogodny dla siebie sposób, w szczególności poprzez wysłanie wiadomości na adres e-mail: przedszkole.biecz@sercanki.org.pl   lub listownie na adres 38-340 Biecz, ul. Grunwaldzka 20. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych w razie uznania, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy RODO.

Podanie przez Państwa danych nie jest wymogiem ustawowym.


Standardy ochrony dzieci

PREAMBUŁA

Naczelną zasadą przyświecającą pracownikom Niepublicznego Przedszkola Sióstr Sercanek w Bieczu jest podejmowanie działań mających na celu dobro dziecka, jego bezpieczeństwo, ochronę jego godności i poszanowanie jego praw, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jego potrzeby.
Przedszkole ustanawia Politykę ochrony dzieci, aby zapobiegać i chronić dzieci przed
krzywdzeniem.
Każde działanie pracowników oparte jest na obowiązującym prawie i wewnętrznych
przepisach przedszkola.

ROZDZIAŁ I
OBJAŚNIENIE TERMINÓW

1. Pracownik przedszkola – każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub
umowy zlecenia, także stażyści, wolontariusze i praktykanci.
2. Dziecko – w świetle prawa polskiego to każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
3. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentowania dziecka.
4. Dane osobowe – wszystkie informacje dotyczące dziecka uczęszczającego do
przedszkola.
5. Zgoda opiekuna dziecka – zgoda co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak
w przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy poinformować
opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd.
6. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez
jakąkolwiek osobę, w tym pracownika przedszkola, rodziców/opiekunów dziecka czy
inną dorosłą osobę.

7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem – pracownik
wyznaczony przez Dyrektora przedszkola, który sprawuje nadzór nad realizacją Polityki
ochrony dzieci w placówce.
8. Zespół interwencyjny – zespół powołany przez Dyrektora placówki  w przypadku
krzywdzenia dzieci.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

1. Pracownicy zatrudnieni w Przedszkolu posiadają wiedzę i w ramach wykonywania
swoich obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia
dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowaniu czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę
z Rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując
ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuacje i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji między małoletnim
a pracownikami placówki.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
rekrutacji personelu.
Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że krzywdzeniem jest każde zamierzone
i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa
jako całości, a także każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnić można cztery formy krzywdzenia osoby małoletniej:

1) przemoc psychiczną,
2) przemoc fizyczną,
3) zaniedbywanie,
4) wykorzystywanie seksualne.
Wykorzystywanie seksualne dziecka polega na angażowaniu go w działania o charakterze
seksualnym, które wykraczają poza jego pełne zrozumienie i świadomą zgodę. Równocześnie dziecko nie jest wystarczająco dojrzałe pod względem rozwojowym, aby wyrazić świadomą zgodę zgodnie z przepisami prawnymi lub społecznymi normami. W przypadku wykorzystywania seksualnego zachodzi, gdy tego rodzaju działania mają miejsce między dzieckiem a dorosłym lub między dzieckiem a innym dzieckiem, zwłaszcza gdy istnieje relacja opiekuńcza, zależności czy nierówności władzy wynikające z różnic wieku czy poziomu rozwoju.

Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego Wśród
przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego wyróżnić można przestępstwa wskazane w Ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) w następujących regulacjach:
1) art. 197 – zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej,
2) art. 198 – seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności,
3) art. 199 – seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia,
4) art. 200 – seksualne wykorzystanie małoletniego,
5) art. 200a – elektroniczna korupcja seksualna małoletniego,
6) art. 200b – propagowanie pedofilii,
7) art. 202 – publiczne prezentowanie treści pornograficznych.

Zgodnie z postanowieniami artykułu 304 § 2 Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks
postępowania karnego (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zmianami), instytucje
państwowe i samorządowe, które w wyniku swojej działalności uzyskały informacje
o popełnieniu przestępstwa podlegającego ściganiu z urzędu, mają obowiązek niezwłocznie poinformować o tym fakcie prokuraturę lub policję. Ponadto, są zobowiązane podjąć
niezbędne działania do momentu przybycia właściwego organu ścigania lub do czasu
otrzymania stosownego zarządzenia od tego organu, mającego na celu zapobieżenie zatarciu śladów i zniszczeniu dowodów związanych z przestępstwem.

Ważne sygnały

Personel placówki zwraca szczególną uwagę na obecność sygnałów w zachowaniu
nieletniego, które mogą wskazywać na krzywdzenie, zwłaszcza na możliwość popełnienia
przestępstwa określonego w § 2. Pracownicy powinni być czujni na różne oznaki, takie jak:
1) obecność widocznych obrażeń ciała u dziecka (siniaki, oparzenia, ugryzienia,
złamania), których trudno jest wyjaśnić;
2) niewiarygodne, niemożliwe lub niespójne wyjaśnienia dziecka dotyczące obrażeń,
częste zmienianie ich;
3) niechęć do uczestnictwa w zajęciach wymagających aktywności fizycznej;
4) nadmierne zakrywanie ciała przez dziecko, nieadekwatne do sytuacji i warunków
atmosferycznych;
5) niechęć lub zaniepokojenie, gdy osoba dorosła zbliża się do niego;
6) strach przed rodzicem lub opiekunem;
7) obawa przed powrotem do domu;
8) bierność, wycofanie, uległość lub przestraszenie u dziecka;
9) częste somatyczne dolegliwości, takie jak bóle brzucha, głowy, mdłości;
10) oddawanie moczu bez przyczyny lub w określonych sytuacjach lub na widok
konkretnych osób;
11) nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka.

W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika przedszkola, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i zgłoszenie tego faktu Dyrektorowi/ psychologowi. Każde uzasadnione podejrzenie powinno być zgłoszone.

Uzasadnione podejrzenie jest podstawą do podjęcia interwencji.

1. Pracownik przedszkola ma obowiązek podjęcia interwencji zawsze w przypadku:
a) podejrzenia krzywdzenia dziecka na podstawie jego obserwacji,
b) gdy dziecko ujawniło doświadczenia krzywdzenia,
c) gdy inna osoba (dorosła lub dziecko) zgłosiła fakt krzywdzenia dziecka.
2. W przypadku, gdy osobą krzywdzącą jest pracownik przedszkola, zostaje sporządzona
notatka służbowa i przekazana bezpośrednio do Dyrektora przedszkola, który
przeprowadza rozmowę oraz w razie konieczności podejmuje działania
dyscyplinujące.

1. Dyrektor wzywa rodziców/opiekunów dziecka, co do którego powziął informacje
o możliwości krzywdzenia i informuje ich o sytuacji dziecka.
2. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład, którego wchodzą osoby mogące
mieć wiedzę o sytuacji dziecka oraz mają możliwości wsparcia i zapewnienia
bezpieczeństwa dziecku. W skład zespołu mogą także wchodzić osoby spoza
placówki, które mogą pomóc dziecku.
3. Zespół interwencyjny sporządza:
a. opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka   na   podstawie   rozmów
z dzieckiem, dyrektorem, nauczycielami, wychowawcami, psychologiem,
rodzicami i opiekunami lub innych informacji uzyskanych przez członków
zespołu,
b. plan pomocy dziecku na podstawie w/w opisu.
4. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. działań, jakie przedszkole zapewnia dziecku w celu poczucia bezpieczeństwa,
b. wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku,
c. skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku lub
przekazanie informacji o takich miejscach, jeżeli istnieje taka potrzeba

1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez wychowawcę rodzicom/opiekunom
z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Wychowawca informuje opiekunów o obowiązku przedszkola zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, Policja lub sąd
rodzinno-opiekuńczy, lub przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura
„Niebieskiej Karty”).
3. Po poinformowaniu rodziców przez wychowawcę – zgodnie z punktem
poprzedzającym – Dyrektor przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu
przestępstwa do prokuratury, Policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu
Rejonowego, Wydział Rodzinny i Nieletnich lub przesyła formularz „Niebieska Karta
– A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji wskazanych w punkcie poprzedzającym
instytucji.

1. Z przebiegu interwencji sporządza się Kartę interwencji. Kartę załącza się do akt
osobowych dziecka. (załącznik nr …..)
2. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem
obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje
z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy,
wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań
interwencyjnych.

Rozdział III

Procedura postępowania w trakcie wydawania dziecka z przedszkola

1. Dziecko powinno być odbierane z przedszkola przez rodziców/ prawnych opiekunów
lub pisemnie upoważnioną przez nich pełnoletnią osobę, zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo.

2. Bez pisemnego upoważnienia złożonego osobiście przez rodziców/prawnych
opiekunów dziecka, oraz osobom w stanie wskazującym na spożycie
alkoholu/środków odurzających lub/i osobom np. przejawiających agresywne
zachowanie, które nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, dziecko nie
będzie wydawane.
3. Fakt próby odebrania dziecka przez osobę będącą w stanie wskazującym na spożycie
alkoholu/środków odurzających lub/i osobie np. przejawiającej agresywne
zachowanie, która nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, będzie
każdorazowo zgłoszony do Dyrektora przedszkola, natomiast powtarzające się
sytuacje w konsekwencji do OPS lub do innych instytucji w celu zainteresowania się
sytuacją rodzinną dziecka.
4. W przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola do godziny zamknięcia przedszkola
lub próby odebrania przez osobę upoważnioną w stanie wskazującym na spożycie
alkoholu/środków odurzających, nauczyciel niezwłocznie powiadamia
rodziców/prawnych opiekunów lub inną upoważnioną osobę o zaistniałym fakcie
i oczekuje z dzieckiem na jej przybycie.
5. W przypadku wyczerpania wszelkich możliwości skontaktowania się z osobami
uprawnionymi do odbierania dziecka, lub odmowie odebrania dziecka, nauczyciel
kontaktuje się z Dyrektorem. Następnie Dyrektor kontaktuje się z Komisariatem
Policji w celu poinformowania o braku możliwości zapewnienia dziecku opieki.
6. W przypadku częstych/notorycznych spóźnień rodzica/opiekuna i odbieranie dziecka
po godzinie zamknięcia przedszkola – nauczyciel sporządza notatkę służbową
i informuje Dyrektora, a w konsekwencji Dyrektor Przedszkola fakt ten może zgłosić
do ośrodka pomocy społecznej w celu zainteresowania się sytuacją rodzinną dziecka
lub przedszkole interweniuje poprzez wniosek o wgląd w sytuację dziecka.
7. Wszystkie działania nauczyciela związane z opisaną procedurą powinny być
wykonywane dyskretnie i ze szczególną troską o komfort psychiczny dziecka
i poszanowanie godności osobistej wychowanka oraz jego rodziny.

Rozdział IV

Zasady ochrony danych osobowych

Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 29
sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych ( tekst jednolity: Dz. U. 2002 Nr 101, poz. 926 z
późn. zm.).
1. Pracownik placówki ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych,
które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych
osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
2. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym
na podstawie odrębnych przepisów.
3. Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego
w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
4. Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku w celach
szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka
oraz w sposób uniemożliwiający identyfikacje dziecka.
5. Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku
ani o jego rodzicach/opiekunach, ani o sytuacji rodzinnej dziecka.
6. Pracownik przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi ani z ich
rodzinami, opiekunami.
7. Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów
o sprawie dziecka lub jego opiekunów. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy
pracownik przedszkola jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden
sposób utrwalana.
8. Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może
wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub
jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez rodzica/opiekuna dziecka.
9. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane
pomieszczenia przedszkola. Decyzję w sprawie udostępniania pomieszczeń podejmuje
Dyrektor przedszkola.
10. Dyrektor przedszkola poleca pracownikom przygotować wybrane pomieszczenie
w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie
przebywających na terenie przedszkola dzieci.

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku dziecka.

1. Przedszkole uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
2. Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów
utrwalania wizerunku dziecka (m.in. filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu
dziecka) bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów na utrwalanie wizerunku
dziecka nie jest wymagana.
4. Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w
jakiejkolwiek formie (np. fotografia, nagranie audio-video) wymaga pisemnej zgody
rodzica/opiekuna dziecka.

Rozdział VI

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem placówki

1. Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od personelu w odniesieniu do
wszystkich czynności podejmowanych przez personel w jednostce, jest działanie dla
dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
1. Personel placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i
potrzeby.
2. Pracownicy przedszkola wykonując czynności pielęgnacyjne i higieniczne
zobowiązani są do zachowania intymności dziecka i wykonywania tych czynności w
poszanowaniu dziecka np. podczas pomocy przy korzystaniu dziecka z toalety, przy
ubieraniu i rozbieraniu się , przy zachęcaniu do jedzenia.

2. Personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji
oraz swoich kompetencji.
3. Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych,
określonych w niniejszym dokumencie, w jakiejkolwiek formie.
4. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich
pracowników, pedagogicznych i niepedagogicznych, stażystów i wolontariuszy.
3. Stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie
fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących:
a. konfliktów pomiędzy dziećmi (np. rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, itp.),
b. działań z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z
udzieleniem pierwszej pomocy),
c. zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (np. pożar,
intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).

Zasady komunikacji

Zasady komunikacji z dzieckiem:
 udzielaj odpowiedzi adekwatnych do wieku małoletniego i danej sytuacji,
 nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka,
 nie jest dopuszczalne podnoszenie głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z
zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

1. Nie jest dopuszczalne ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego,
wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w
związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu

takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119
poz. 1), obejmujących pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne,
przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych,
oraz przetwarzanie danych genetycznych, danych biometrycznych w celu
jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia,
seksualności albo orientacji seksualnej tej osoby.
2. Zachowania niedozwolone obejmują używanie wulgarnych słów, gestów oraz żartów,
czynienie uwag, które stanowią lub mogą być odebrane jako nawiązywanie w
wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej.

3. W sytuacjach wymagających wykonania przez personel placówki czynności
pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego unikać należy innego niż
niezbędny kontaktu fizycznego z małoletnim, w szczególności w przypadku
udzielania pomocy małoletniemu w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu,
przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
4. Niedozwolone jest wykorzystywanie relacji wynikającej z władzy lub przewagi
fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
5. Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku dziecka dla celów prywatnych poprzez
filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także
umożliwianie utrwalenia wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest
utrwalanie wizerunku na potrzeby placówki, na podstawie zgody udzielonej przez
rodziców / prawnych opiekunów.
6. Nie jest dozwolone proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani
nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletnich.
7. Nie jest dozwolone nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych
lub seksualnych, lub mogących zostać uznane za posiadające takie właściwości.
Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim
treści erotycznych i pornograficznych.

Zachowania niedopuszczalne w sieci i poza godzinami pracy

1. Nie jest dozwolone nawiązywanie kontaktów z małoletnimi uczęszczającymi do
placówki poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach
społecznościowych.
2. Nie jest dozwolone utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi
uczęszczającymi do placówki za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci
komputerowych i zewnętrznych aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji z
małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe (e-mail, telefon
służbowy). Z kanałów tych nie należy korzystać poza godzinami pracy.

Rozdział VII

Zasady dostępu dzieci do Internetu

1. Przedszkole nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.
2. Przedszkole, w sytuacji udostępnienia dzieciom łącza internetowego, będzie
zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do
treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju,
w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
3. Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do połączenia internetowego możliwy
będzie jedynie pod nadzorem pracownika Przedszkola.
4. Pracownik Przedszkola będzie miał obowiązek informowania dzieci o zasadach
bezpiecznego korzystania z Internetu.

Rozdział VIII
Monitoring stosowania Polityki

1. Dyrektor przedszkola wyznacza osoby odpowiedzialne za monitorowanie realizacji
Polityki bezpieczeństwa w przedszkolu (załącznik nr 4).
2. Przedszkole monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu
dzieci.

3. Każdy z pracowników niepedagogicznych podpisuje Oświadczenie o niekaralności za
przestępstwa seksualne oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
(załącznik nr 5).
4. W stosunku do pracowników pedagogicznych pobierane jest zaświadczenie z sądu.
5. Każdy pracownik może zgłaszać zmiany do Polityki i wskazywać naruszenie Polityki
6. w przedszkolu.
7. Osoby odpowiedzialne za monitorowanie Polityki opracowują i przeprowadzają raz
w roku Ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki (załącznik nr 6), a wnioski
przedstawiają Dyrektorowi przedszkola / Radzie Pedagogicznej.
8. Dyrektor / Rada Pedagogiczna wprowadza zmiany do Polityki i przedstawia je
pracownikom.
9. O wprowadzeniu Polityki informowani są rodzice, mają możliwość zapoznania się
z zapisami Polityki.
10. Pracownicy przedszkola stale podnoszą swoje kompetencje w obszarze pomocy
dziecku krzywdzonemu uczestnicząc w różnych formach edukacyjnych (szkolenia,
webinary, udział
11. w konferencjach, inne).

Rozdział VIII

Przepisy końcowe

1. Polityka wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola
(w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub
poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz umieszczenie na stronie
internetowej przedszkola).
3. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązuje wszystkich pracowników
przedszkola, a znajomość jej treści potwierdzają własnoręcznym podpisem (załącznik
nr 7).

4. Złamanie zasad wymienionych w niniejszym dokumencie jest podstawą
odpowiedzialności dyscyplinarnej lub karnej.
5. Wychowawcy informują rodziców o Polityce Ochrony Dzieci obowiązującej
w Przedszkolu, na początku każdego roku szkolnego.