WRZESIEŃ – TEMATY KOMPLEKSOWE
1. WITAJ PRZEDSZKOLE
Treści programowe:
– integrowanie grupy-tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa, odróżnianie zachowań właściwych od niewłaściwych
-przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie, rozumienie konieczności stosowania się do zawartych umów
-określanie swoich ulubionych zabaw i zajęć
-samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
2. WSPOMNIENIE LATA
Treści programowe:
– rozbudzanie zainteresowań krajem ojczystym- nazywanie wybranych regionów Polski i rozpoznawanie ich po cechach charakterystycznych, zapoznanie z mapą konturową Polski,
-rozwijanie wyobraźni i zdolności kojarzenia-dzielenie się wrażeniami z wakacji, wzbogacanie kącika przyrody o pamiątki z wakacji
-budowanie wypowiedzi na temat treści opowiadania, ilustracji, dostrzeganie humoru
-koncentrowanie uwagi na utworze literackim, opanowanie pamięciowe tekstu
3. PRZEDSZKOLAK NA DRODZE
Treści programowe:
-odzwierciedlenie w zabawie poznanych zasad ruchu drogowego, rozpoznawanie odgłosów pojazdów i ruchu ulicznego
-poznanie specyfiki pracy policjanta
-utrwalenie znajomości swojego adresu zamieszkania, imion najbliższej rodziny
4. NADESZŁA JESIEŃ
Treści programowe:
-Jesień-oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnienie zjawiska usychania liści
-rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
-zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody; wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej oraz w inny, niestandardowy sposób
-poznanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych i niejadalnych
-pokazanie na wybranych przykładach(jeż, wiewiórka, bocian), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy(odloty, gromadzenie zapasów, zasypianie), zwrócenie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt( zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, upierzenia)
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA (dzieci starsze)
-dokonywanie analizy sylabowej wyrazów
-odczytywanie wyrazów globalnie
-uważne słuchanie zagadek i rozwiązywanie ich
-aktywizowanie mowy i myślenia, rozwijanie słownika czynnego
-ćwiczenia graficzne- rozwijanie małej motoryki
KSZTAŁTOWANIE POJĘĆ MATEMATYCZNYCH
-rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych i kolorów, kolorowanie według podanego kodu
-zapoznanie z cyfrą 1 i 2- ich kształtem-właściwe stosowanie pojęcia liczbowego ” jeden, dwa”, tworzenie par
-rozumienie informacyjnego znaczenia znaków umownych
-klasyfikowanie według określonych cech, poszerzenie doświadczeń zmysłowych, doskonalenie pamięci i koncentracji uwagi